23 september 2014

Dit keer 10

Tja, en dan zit je er opeens al een maand...

Zoals jullie misschien al opgemaakt hadden uit mijn Facebookstatus is het weer opeens veranderd. En het blijft maar veranderen. Het ging van de plakkerige hitte de eerste dagen, naar regen, naar keiharde windstoten (maar wel een lekker temperatuurtje), naar pure kou en dan wordt het deze week maar weer 25 graden. Het viel niet te voorkomen, ik ben snotverkouden.

Sinds gister is het dan officieel herfst en je ziet aan alles. De bomen hebben opeens de mooiste kleuren. Rood, roze, oranje, geel en het gebruikelijke groen maken de meest prachtige combinaties. Je wordt er bijna spontaan een treehugger van! Bovendien zie je overal eekhoorntjes in alle soorten en maten, echt superschattig. (Als je ooit iemand eekhoorn hoort zeggen in het Engels bedoelen ze de eikels die eekhoorns eten: acorns. De vraag is nu: wie heeft het woord van wie gejat?).

Ik kan jullie alles vertellen over mijn dagelijks leven hier (zoals dat ik nu op scouting zit of dat ik vanaf morgen jeugdleider ben bij de kerk) en dat zal ik ook zeker doen, maar ik denk dat het juist ook tof is om over alle opmerkelijke dingen te horen. Hier een lijstje:

-In films zag ik altijd die ijscokarretjes rondrijden en ik vond grappig dat Zeewolde er eindelijk ook een had maar hier hebben ze alweer wat anders: frietbusjes. Ze staan op random parkeerplaatsen en daar kan je dan bijvoorbeeld je poutine (patat, jus en gesmolten kaas)  halen.
-Mensen zeggen wel is dat Canadezen elke zin eindigen met 'eh'. Het is waar. Het kan dingen als right? okay? please, maybe, thank you, how about it? don't you? betekenen.
- Kraft Dinner (KD) is supermakkelijk om te maken. Het bestaat uit macaroni en kaas en als je het apart niet zo lekker vindt gooi je het toch gewoon op je hamburger?!
- The Works is een hamburgerrestaurant dat de gekste dingen verkoopt (ja, ook hamburgers met KD). Denk aan burgers met pindakaas en spek, gekarameliseerde ui en banaan, of kaas uit Gouda.
-The dollar store verkoopt dingen super goedkoop.
- Loonie (één dollar) wordt zo genoemd omdat er een Great northern loon (IJsduiker in het Nederlands, een bepaalde vogel) op de achterkant staat. Een twee dollar munt wordt een toonie genoemd.
- Als je Timmie's hebt gehaald heb je dus gewoon wat van Tim Horton's.
- Francophone is iemand wiens moedertaal Frans is en een  Anglophone is iemand wiens moedertaal Engels is.
- Canadezen kijken absoluut niet op van een paar uur in de auto zitten. Alles is hier zo groot en ligt zo ver uit mekaar dat openbaar vervoer haast onmogelijk is (behalve in de grote steden). Ze doen dus echt alles met de auto (Ohja, de auto's hier zijn mega! Het is pas een grote bak als er 12 mensen in kunnen, no kidding)
- Ik had van de week een busevacuatie. Dit doen ze jaarlijks vanaf hun zesde dus niemand had er zin in. Ik vond het daarentegen wel grappig om te doen. Daarom ben ik per slot van rekening hier!
- Omdat mensen hier, net als in Amerika, hun rijbewijs kunnen halen vanaf hun 16e, komen mensen ook gewoon met hun auto naar school.

Had ik al verteld dat dit waarschijnlijk de koudste winter wordt in 30 jaar? Ze verwachten 2 weken min 40 graden.
JA, IK SCHROK OOK TOEN IK HET HOORDE.

Ik beloof bij deze dat ik mijn uiterste best zal doen om niet te verdwijnen in de hopen sneeuw.
Gelukkig mag ik voorlopig nog even staren naar bomen en genieten van de straaltjes zon die af en toe    hoop geven dat de zomer nog niet helemaal over is.

Liefs,
Noah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten